Η σημαντικότητα της πρόσληψης υγρών για τον οργανισμό.

Μια καλή ενυδάτωση είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της φυσιολογικής ισορροπίας. Αυτή η ισορροπία διατηρείται αν η λήψη υγρών είναι περισσότερη από την απώλεια.

Οι απώλειες οφείλονται κυρίως στον ιδρώτα. Σε υψόμετρο, η υπερ-εξάτμιση που είναι συνδεδεμένη με τα επίπεδα υγρασίας του περιβάλλοντος και την άσκηση, μπορεί να φτάσει και το 1/2 λίτρο υγρού ανά ώρα.

Στο βουνό, η πρόσληψη υγρών είναι συνήθως ελλειμματική:

  • λόγω της φύσης των τροφών (αφυδατωμένα τρόφιμα, απουσία λαχανικών και φρούτων).

  • από την περιορισμένη δυνατότητα του να πιεί κανείς νερό μέχρι κορεσμού.

Μια ανεπαίσθητη περίπτωση αφυδάτωσης (1% του βάρους του σώματος) αποφέρει αναπόφευκτα μείωση της μέγιστης φυσικής αντοχής. Για την αποφυγή δυσάρεστων καταστάσεων, η συστηματική υπερυδάτωση είναι χρήσιμη σε προγραμματισμένες πολύωρες και έντονες προσπάθειες. Αντίθετα, ελαφρά αφυδάτωση δεν είναι επιζήμια, όταν η δραστηριότητα είναι δυνατόν να παραμένει σε χαμηλή ένταση. Αυτή είναι η περίπτωση της ήπιας δραστηριότητας στο βουνό. Μιας δραστηριότητα όπως είναι η χαμηλής έντασης πορεία, επιφέρει μια απώλεια υγρών, χωρίς ολέθριες συνέπειες.

 

Είναι δυνατό να ελαττώσει κανείς την εφίδρωση κατά τη διάρκεια μιας πορείας σε ζεστή ατμόσφαιρα;

H παραγωγή θερμότητας στη διάρκεια μιας προσπάθειας είναι πολύ αυξημένη (80% της κατανάλωσης ενέργειας) και ακολουθείται από μια αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος που βρίσκεται σε αντίθεση με την αποτελεσματικότητα των μυών. H εφίδρωση είναι ένας φυσιολογικός μηχανισμός που, με την εξάτμιση του ιδρώτα στο δέρμα, επιτρέπει την ελάττωση της θερμοκρασίας, άρα την θερμική ρύθμιση. Κάθε σταγόνα εξατμισμένου υγρού ακολουθείται από την απώλεια μισής θερμίδας. Έτσι, με κάθε λίτρο εξατμισμένου υγρού, το σώμα ξοδεύει 580 kcal.. Στο βουνό, με καλό καιρό, ο ξηρός αέρας ευνοεί την εξάτμιση και διευκολύνει την θερμική ρύθμιση του σώματος κατά τη διάρκεια της προσπάθειας.

Για να μειώσουμε την απώλεια υγρού με μορφή ιδρώτα, πρέπει να δεχτούμε να μειώσουμε την προσπάθεια, άρα την κατανάλωση ενέργειας και την αύξηση της θερμοκρασίας.

O ρουχισμός πρέπει να επιτρέπει την εξάτμιση του ιδρώτα και σε καμμία περίπτωση να τον κατακρατά. Πρέπει να αφαιρούμε ρούχα πριν ιδρώσουμε και να μην έχουμε πάνω μας παρά ρούχα με καλή διαπνοή. Μετά την προσπάθεια, το βρεγμένο ρούχο που έχει χάσει τις μονωτικές του ιδιότητες, πρέπει να αντικαθίσταται από στεγνά ρούχα πριν αρχίσει να γίνει αντιληπτή η αίσθηση «κρυάδας» στο σώμα.